Tammikuussa valmistuneen asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan Etelä-Karjalan kansalaisopiston (EKKO) opiskelijat ovat varsin tyytyväisiä kansalaisopiston toimintaan. Jopa noin 97 prosenttia vastaajista ilmoittaa olevansa erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen opiston opetukseen. Juuri opetus ja sen laatu erottuu opiston erityiseksi vahvuudeksi.
Kansalaisopiston opiskelijoista lähes 90 prosenttia aikoo jatkossakin osallistua opiston kursseille. Lisäksi 96 prosenttia vastaajista suosittelisi opistoa myös muille. Kyselyn perusteella opistoa pidetään ammattitaitoisena, luotettavana ja sen ilmapiiri koetaan hyväksi. Vastaajien mielikuva opistosta on, että se on arvostettu ja tunnettu.
”Tärkeintä on, että toimintamme on asiakaslähtöistä. Olemassa olevien asiakkaiden tyytyväisyys ilahduttaa ja antaa hyvän pohjan lähteä pohtimaan sitä, miten saisimme lisää uusia asiakkaita myös nuorten parista”, toteaa opiston rehtori Sanna Mäkelä.
Kysely jaettiin käynnissä olevien kurssien 738 opiskelijalle. Vastauksia palautui yhteensä 585 kappaletta. Näin vastausprosentiksi saatiin 79 prosenttia. Vastaajista suurin osa, 78 prosenttia, oli naisia ja 22 prosenttia miehiä. Vastaajien keski-ikä oli 55 vuotta.
Kurssitarjontaa pidetään monipuolisena
Opetuksen lisäksi parhaimmat tyytyväisyysarvosanat saivat kurssitarjonnan monipuolisuus ja painettu, toiminta-alueen jokaiseen talouteen jaettava opintoesite. Noin 92 prosenttia vastaajista pitää opiston kurssitarjontaa monipuolisena. Myös kursseille ilmoittautuminen ja asiakaspalvelu koetaan sujuvaksi. Asiakkaat ovat niin ikään tyytyväisiä opiston tiedottamiseen. Samalla kuitenkin toivottiin, että opisto reagoisi kurssimuutoksiin ja niistä tiedottamiseen nopeammin ja olisi enemmän esillä julkisesti.
Palautteen perusteella petrattavaakin on. Vastaajat toivoivat parannuksia joidenkin kurssien opetustiloihin, lisää verkko-opetusta lähiopetuksen tukena, enemmän yleisöluentoja sekä kesäkursseja. Lisäksi toivottiin kertamaksutunteja, lyhyt- ja viikonloppukursseja sekä kurssien kokeilumahdollisuutta. Myös kurssien peruuntumiset harmittivat vastaajia.
Osa asiakkaista toivoi, että opiston toiminta-alueen pienempien paikkakuntien kurssitarjontaa lisättäisiin. Lisäksi opiston lukukausia ja kurssien kestoa toivottiin pidennettävän. Asiakkaat haluaisivat myös enemmän vaikuttaa opiston kurssitarjontaan.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin marras- ja joulukuussa 2015. Sen teki Lappeenrannan teknillisen yliopiston kauppatieteiden opiskelija Anne Naakka. Kysely tehdään joka kolmas vuosi. Sen tulokset olivat nyt monen osa-alueen osalta hieman paremmat kuin vuonna 2012.
Lisätietoja:
Rehtori Sanna Mäkelä, p. 044 566 8758, rehtori (at) ekko.fi
