skip to Main Content

Tyytyväisyyttä ja kehittämisen kohteita

Tyytyväisyyttä Ja Kehittämisen Kohteita

Opiskelijatyytyväisyyskyselyt ovat tärkeä työkalu opiston kehittämistyössä

Etelä-Karjalan kansalaisopisto selvitti opiskelijoidensa tyytyväisyyttä opiston toimintaan kyselyllä helmi-maaliskuussa 2025. Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä 668 henkilöltä. Vastausprosentti oli noin 16. Vastaajat edustivat eri sukupuolia ja kaikkia ikäryhmiä aina alle 20-vuotiaista yli 80-vuotiaisiin, eniten ikäryhmästä 61–70-vuotiaat (37 %). Vastaajia oli koko EKKOn toiminta-alueelta, sekä etäopiskelijoita ja heistä 85 % oli aiemmin osallistunut EKKOn kursseille. Viimeksi opiskelijatyytyväisyykysely toteutettiin vuonna 2022. Voit tutustua tulosten graafiseen esittelyyn (linkistä avautuu pdf-tiedosto).

Laatu ja hinta edelleen kohdillaan

Kyselyn tulosten mukaan opiston kurssitarjonnan monipuolisuus ja ajantasaisuus koetaan hyväksi – arvioiden keskiarvo on 4,3 asteikolla 1 – heikko, 5 – erittäin hyvä. Tulos on sama kuin vuoden 2022 kyselyssä. Opetuksen laatu arvioitiin myös hyväksi tasolle 4,5. Myös kurssien hinta arvioitiin edelleen hyväksi (4,1 – vuonna 2022: 4,2). Muista kurssijärjestelyihin liittyvistä asioista kurssipaikkojen sijainteihin, tiloihin ja laitteisiin oltiin yhtä tyytyväisiä kuin kolme vuotta sitten, tilat ja laitteet saivat jopa hieman edellistä paremman arvion.

Tämän vuoden kyselyssä kysyttiin ensimmäistä kertaa etäopetustarjonnan monipuolisuudesta, eri-ikäisten osallistujien sekä erityisryhmien huomioimisesta kurssitarjonnasta. Etäopetustarjonnan arvioitiin tyydyttävän monipuoliseksi (3,9). Sen sijaan vastaajat arvioivat, että eri-ikäiset (4,2) ja erityisryhmät (4) on huomioitu hyvin tarjonnassa.

Mitkä viestintäkanavat tavoittavat parhaiten?

Kyselyssä selvitettiin lisäksi viestinnän, asiakaspalvelun ja ilmoittautumiskäytänteiden onnistumista opiskelijoiden näkökulmasta. Vastaajien mielestä viestintäkanavien toimivuus oli samalla hyvällä tasolla kuin 2022 ja eri viestintäkanavista toimivimmiksi koetaan kurssin opettaja, opinto-ohjelma ja kotisivut. Opiston sosiaalisen median kanavat, Pedanet-sivut ja lehti-ilmoitukset arvioitiin toimivuudeltaan tyydyttäviksi. Selkeä muutos näkyy kysymyksessä, jossa kysyttiin, mistä vastaaja on saanut tietoa kursseista. Painettu opinto-ohjelman merkitys ensisijaisena tiedonlähteenä on vähentynyt 22,5 %:iin vuodesta 2022 (29,5 %) ja sähköinen ohjelma puolestaan noussut 30,4 %:iin vuodesta 2022 (23,9 %)

Ilmapiiriltään hyvä opisto

Asiakaspalvelun onnistumisen vastaajat arvioivat tasolle 4,3, lähes samalle tasolle kuin edellisessä kyselyssä (2022: 4,4). Vastaajista 84 % kertoi ilmoittautuneensa verkossa ja 15 % toimistossa. Vuonna 2022 toimiston kautta ilmoittautui 12 %. Ilmoittautumisen koki sujuneen hyvin vastanneista 92,2 %, mikä on heikompi tulos kuin vuonna 2022 (96,8 %). Näihin vastauksiin on todennäköisesti vaikuttaneet EKKOn käyttämän verkkokaupan tekniset ongelmat elokuussa 2025, minkä takia monet opiskelijat joutuivat varmistamaan verkkoilmoittautumistaan toimistosta.

Lisäksi kyselyssä arvioitiin EKKOn ominaisuuksia. Kolme osuvinta opiston ominaisuutta on vastaajien mukaan ammattitaitoinen, luotettava ja ilmapiiriltään hyvä. Nousua edelliseen kyselyyn verrattuna oli sellaisissa ominaisuuksissa kuin tiloiltaan liikuntarajoitteisille sopiva ja kestävää elämäntapaa edistävä.

Merkityksellistä toimintaa nyt ja tulevaisuudessa

Tärkeimmiksi syiksi osallistumiselle EKKOn toimintaan mainittiin seuraavat asiat: opiskelu edistää hyvinvointia, kurssilla opittavat asiat tuovat iloa ja hyötyä arkielämään ja kurssi tarjoaa tärkeän kohtaamispaikan. Vastaajat korostivat kansalaisopiston roolia tärkeänä peruspalveluna, jonka tulisi olla saatavilla kaikille myös tulevaisuudessa. Useat arvioivat, että EKKOn merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Myös valmiutta maksaa korkeampia kurssimaksuja mahdollisten rahoitusleikkausten vuoksi löytyi vastaajilta.

Opiskelijatyytyväisyyskysely toteutetaan EKKOssa kolmen vuoden välein ja siitä saadaan arvokasta tietoa opiston toiminnan kehittämiseen. Tuloksia käytetään osaltaan myös opiston tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivitystyössä tänä keväänä. Iso kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Back To Top